5 КЛАС
Тема: Види речень за метою висловлювання: розповiднi,
питальнi, спонукальнi . Окличнi речення .
Ме т а: - повторити
й поглибити вивчене в початковiй школi про види
речень
за метою висловлювання та емоцiйним забарвленням;
-
удосконалювати
вмiння правильно iнтонувати такi речення, ставити роздiловi знаки в них;
-
працювати над
запобiганням пунктуацiйних помилок у кiнцi рiзних за метою висловлювання
речень;
-
розвивати навички
виразного читання, умiння систематизувати матерiал;
-
продовжувати
ознайомлення з дивовижним свiтом української природи восени, виховувати естетичний
смак.
Обладнання: картки з завданнями для роботи в парах,смайлики, схема "Речення
за емоційним забарвленням ", картини з видами природи та тваринами.
Тип уроку:комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання з учнями
Нумо, діти, підведіться !
Всі приємно посміхніться!
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
2. «Малюнкове
вітання»
Зараз пропоную прикріпити
«Метелики» на смайлику з відповідним (На дошці смайли). У кінці уроку ми
перевіримо, чи зміниться ваш настрій.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1.Понятійний диктант(прийом «Мікрофон»).
Назвіть
термiни, якi вiдповiдають поданим визначенням.
1.Розділ науки про мову, який вивчає словосполучення і
речення… (Синтаксис).
2.Розділ науки про мову, який вивчає правила вживання
розділових знаків … (Пунктуація)
3.Найменша одиниця людського спiлкування – це … . (Слово).
4. Граматична
основа речення – це … . (Підмет і присудок) .
5.На питання х т о? що? вiдповiдає … . (Підмет)
6.Член речення, що означає предмет, про який iдеться в
реченнi, – це … . (Підмет)
7.Член речення, який вiдповiдає на питання який є пiдмет?
хто вiн такий? що він робить? – це … .(Присудок) .
8.Однією лінією підкреслюють … (Підмет).
9.Двома лiнiями пiдкреслюють … (Присудок).
10.Найчастiше присудок виражається …(Дієсловом)
2. Перевірка
вправи 386 .
1.
Гарними розмовами
гостей не наситиш (дієсл.). 2. Я
(займ.) матусі поцілую (дієсл.) сивину. 3.
У плавнях затривожилася (дієсл.) дика птиця (імен.) 4. Без першої ластівки весна
(імен.) не приходить (дієсл.). 5. Юрко і Петрусь (імен.) весело побігли (дієсл.) до зеленого килима поля.
ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою
і завданнями уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1.
Запитання до учнів:
-
Як передати
настрій, емоції в усному та писемному мовленні?
-
Чи доречними будуть
смайлики?
2. Оголошення епіграфа і робота з
ним
Цю землю Синтаксисом звуть!
Діти, запишіть сьогоднішню дату, тему нашого уроку: «Види
речень за метою висловлювання: розповiднi, питальнi, спонукальні. Окличнi
речення .
3.Формування завдань на урок
(учні з допомогою вчителя)
- повторити й поглибити вивчене в
початковiй школi про види речень за метою
висловлювання та емоцiйним забарвленням;
- удосконалювати вмiння правильно
iнтонувати речення, ставити роздiловi знаки в них;
- працювати над
запобiганням пунктуацiйних помилок у кiнцi рiзних за метою висловлювання
речень;
- розвивати навички виразного читання, умiння
систематизувати матерiал;
- продовжувати ознайомлення з дивовижним
свiтом української природи навесні, виховувати естетичний смак (на дошці).
IV.Сприйняттяі розуміння навчального матеріалу.
1.
Робота з текстом.
Заплющте очі, сядьте зручно і спробуйте уявити собі те, про що я зараз
вам прочитаю.
ПАСТЕЛІ
Пробіг зайчик.
Дивиться — Світанок!
Сидить, грається,
Ромашкам очі розтулює.
А на сході небо пахне.
Півні чорний плащ ночі
Вогняними нитками сточують.
— Сонце —
Пробіг зайчик.
-
То
про що ця поезія?
-
Яка
картина постала у вашій уяві?
-
Які
емоції виникли у вас під час прослуховування твору?
- Якою частиною мови є слово зайчик? (іменник), а пробіг
(дієслово)?
- А які це члени речення?
2.
Робота з підручником. Опрацювати параграф 49.
- Робота в парах.
Знайти відповідь на запитання:
-що називається
розповідним реченням?
-що називається
питальним реченням?
-що називається спонукальним
реченням?
3.
Пояснення вчителя. Робота з таблицею «Речення за емоційним забарвленням».
Окличні
|
Розповідні, питальні,
спонукальні речення можуть бути окличними, якщо передають сильні емоції
(переживання): хвилювання, захоплення, радість, страх, відчай та ін.
|
Прогулянка в лісі! Яка
насолода! Як тішить людину велична природа! (В. Чаклош).
Що може буть від трав і сонця
краще?!
(Т. Севернюк).
|
Неокличні
|
Розповідні, питальні,
спонукальні речення, якщо вони вимовляються спокійним тоном, без окличної
інтонації.
|
Листячко із
дуба стукає в віконце (Г. Булах).
|
4.Робота з текстом. Усне виконання вправи 388.
- виразне читання вірша;
-словникова робота:тлумачення за словникос слова
«праведний»;
-аналіз речень за метою висловлювання учнями.
4.
Редагування тексту.
Сьогодні до нас на
урок лісовий мешканець їжачок надіслав листа. Прочитайте його.
Любі друзі , ви давно не були у нашому
лісі з настанням весни у нас все
прекрасно тільки якісь розбійники зруйнували мурашник а молоденька берізка
всихає ранньою весною з неї виточили
весь сік, а рану забули загоїти чи не
змогли б ви допомогти ваш їжачок
-
Чого не вистачає у цьому тексті?
-
Поділіть текст на речення.
-
Про що забув їжачок?
-
Допоможіть їжачкові, поставте розділові знаки.
-
Прочитайте даний текст з відповідною інтонацією.
-
Чи однакова інтонація в усіх речення?
-
Ці речення.
5. Моделювання різних речень за метою висловлювання та
емоційним забарвленням .
- Скласти 2-3
речення-правила збереження природи.
5. Слуховий диктант.
Записати речення, в дужках вказати вид за метою висловлювання та емоційним
забарвленням.
Ви вмiєте слухати музику
весни? (ПН)
Пройдiться весняним парком.(СН)
Кружляють у таночку перші проліски.(РН)
Як їх багато! (РО)
8. Чому не спить верба в прозору днину?!... (ПО)
6.Дослідження-перетворення.
-А чи можна із розповідного речення утворити
питальне або спонукальне? Чи навпаки?
Утворіть, різні речення за метою висловлювання та
емоційним забарвленням.
Ласкаве сонце зігріває землю.
(Ласкаве сонце зігріває землю?)
(Ласкаве сонце, зігрівай землю!)
V. Пiдсумок уроку.
Рефлексiя.
1.Відгадайте загадки.
• Маленька, менша від мачини,
Ні з ким не стану на борню.
Під час читання, там, де треба,
Мову людини зупиню.
Що ж це
таке? (Крапка)
• Він після речення,
цитати
Вмостився,
схожий на гачок.
Він нас
примушує питати,
А сам ні
пари з уст — мовчок!
Що це таке? (Знак
питання)
-
• Що за знак
— стрункий, мов спис,
Він над
крапкою завис,
Спонука до
оклику.
Хто ж бо
він? (Знак оклику)
2.Запитання
до учнів:
-проаналізуйте
чи досягнуто цілі уроку;
-
чи змінився ваш настрій за урок?
Оцінювання.
VІІ. Домашнє
завдання. Вивчити теоретичний матерiал у параграфі 49. Виконати
вправу 390 (І, ІІ); (ІІІ –за бажанням).
Завантажити конспект уроку
5 клас
ТЕМА. Вимова приголосних звуків і позначення їх на письмі. Уподібнення
приголосних звуків.
МЕТА:
-поглибити знання учнів
про співвідношення приголосних букв і приголосних звуків; розкрити особливості
уподібнення приголосних звуків в українській мові;
-навчити розпізнавати явища уподібнення в
словах; удосконалювати навички правильної вимови приголосних звуків відповідно
до орфоепічних норм, розвивати вміння знаходити і виправляти орфоепічні
помилки;
-виховувати мовну
культуру, інтерес до українського фольклору.
ТИП УРОКУ. Урок формування умінь і навичок.
ОБЛАДНАННЯ. Підручник, таблиця «Уподібнення», дидактичний матеріал на тему «Скоромовки»,
карти самооцінки учня, орфографічні та тлумачний словники.
ХІД УРОКУ
1.МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП.
1).З’ясування емоційної готовності до уроку («Побажання успіхів»)
Триває цикл Різдвяних
свят. Це свята родинні. І сьогодні ми маємо честь приймати гостей у нашій
шкільній домівці. Отож, якими господарями ми маємо бути (доповнення учнів) гостинними, потрудитись, бути цікавими
співрозмовниками. Удачі!
2).Актуалізація суб’єктного досвіду
-
прочитайте уважно епіграф на дошці
СКАЖИ МЕНІ ЩО-НЕБУДЬ, ЩОБ Я ТЕБЕ ПОБАЧИВ
(Сократ).
-
запитання до учнів:
1).Ще древній мудрець сказав цю фразу. Як ви її зрозуміли?
2). Якою, на вашу думку, повинна бути мова людини? (грамотною, цікавою,
чіткою)
3). Чи хотіли б ви так володіти своєю мовою?
4).Виберіть ключове (найважливіше) слово у вислові (скажи).
5).А як називається розділ науки про мову, який вчить вимовляти слова?
(орфоепія)
6).А як ви думаєте, як вчились правильно вимовляти слова у давні часи, ті,
хто не ходив до школи?
7). А чи чули ви щось про скоромовки? Для чого їх придумували і придумують?
8).А чи лише дітям допомагають вчитись правильно говорити скоромовки?(акторські,
дикторські професії, логопед).
2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ
УРОКУ.
1).Повідомлення теми уроку (запис на
дошці дати й теми).
Соціокультурна змістовна лінія «Український фольклор».
2).Мета уроку (повідомлення вчителя).
3).Цілі уроку(визначає клас за допомогою вчителя):
- знати особливості
вимови приголосних звуків
- знати поняття
уподібнення
- вміти правильно
вимовляти приголосні в словах і правильно їх писати
- знаходити і виправляти
орфоепічні помилки
- розширити знання про
український фольклор.
3.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1).Робота в парах.
-Прочитайте виразно
скоромовки. Зробіть висновок про вимову приголосних:
- низький, середній рівні
вправа 245.
- достатній,високий рівні
– завдання на картках.
Сидів
горобець на сосні,-
Заснув - і упав уві сні.
Якби не упав уві сні.
Сидів би він ще на сосні.
Заснув - і упав уві сні.
Якби не упав уві сні.
Сидів би він ще на сосні.
Хтось хитренький хитрував -
Нашу хвіртку поламав.
Нашу хвіртку поламав.
Фірмі фарби було мало. (пояснити вживання ф,хв, користуючись підручником).
-Вправа на спостереження.
Прочитайте скоромовки №2. Висловіть думку як легше вимовити виділене слово.
(низький,середній рівні)
Легко, легко, аж несміло,
Листям липа шелестіла.
Два лелеки пролітали
І на липі спочивали. (дзвінкий г перед глухим к
переходить в глухий)
(достатній рівень)
Сів шпак на шпаківню,
Заспівав шпак пісню півню:
- Ти не вмієш так ,як я,
Так , як ти, не вмію
я. (попередній
приголосний стає м’яким під впливом наступного)
(достатній рівень)
Туман в траві стеріг
отару.
Не дасть отару на поталу.
( попередній приголосний стає
м’яким під впливом наступного)
А тут над ставом
засвітало,
отара – є, туман – розтанув. (дзвінкий г перед глухим к переходить
в глухий)
(достатній, високий рівні)Смужечка на смужечці - (у вимові близькі звуки не розрізняються)
Наша Мура мружиться.
Мружиться - не журиться,
А муркоче й жмуриться.
2).Пояснення вчителя за таблицею «УПОДІБНЕННЯ ПРИГОЛОСНИХ ЗВУКІВ».
3).Пошуково-дослідницька робота.
-Ознайомтесь з таблицею
«Уподібнення» в підручнику на ст.101.
- Знайдіть правило, якому
відповідають виділені слова зі скоромовок на картках.
4).Мовленнєве завдання. Зв’язна розповідь учнів за таблицею ,
наводячи приклади із вправи 250..
4.ПЕРВИННЕ ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ (ПРОБНІ ВПРАВИ).
1).Робота в парах
(низький,середній рівні)
Знайди правильну
відповідь і запиши в зошит.
Фазан, хвазан — фвоя, хвоя
Фастів, Хвастів —
хвастатися, фастатися
Форма, хворма —
хворий , форий
Фасон, хвасон —
хвостик, фостик
Федір, Хведір —
хвиля, филя.
Фабрика,
хвабрика – хвіртка, фіртка.
.
( Достатній , високий рівні.)
Спишіть слова за зразком таблиці із впави 252, прочитайте правильно
,поясніть правопис.
Казка, солодкий, просинаєшся,
ходьба, бігти, милуєшся, швидкий, змагаєшся, везти, швидко, дивуєшся, футбол, просьба.
Поясніть значення слів везти, вести.
5. ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК У СТАНДАРТНИХ СИТУАЦІЯХ
(ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ)
1.Читання вголос. Робота з текстом «Скоромовки». Учні читають текст самостійно потім 1-2
учні вголос. Решта класу олівцем позначає в тексті неправильну вимову
приголосних.
Учитель коментує читання
. Оцінка за читання вголос.
Скоромовки
Своєрідним фольклорним жанром є скоромовка –
весела та віртуозна гра у швидке повторення жартівливих віршів і фраз, які
складно вимовляти без належної практики. Краса скоромовки
полягає у тому, що з першого разу її взагалі важко промовити. За правилами гри скоромовку
не читають, а повторюють зі слуху, що значно важче. Гра полягає не тільки в тому,
щоб дібрати важкі для вимови звукосполучення, а й у плутанині, у постійній
перестановці звуків. Той, хто прагне швиденько розповісти скоромовку, часто потрапляє у
смішне становище, "спотикаючись" чи перекручуючи слова.Цінність скоромовки виражається не у змісті, а в такому підборі і розстановці слів, вимова яких вимагає від мовця певних зусиль і сприяє виробленню дикції, , що підвищує його культуру мовлення. Скоромовки легко засвоюються дітьми і, поширюючись із уст в уста Найчастіше втрачають автора, поповнюючи собою скарбницю дитячого фольклору.
2.З’ясування значення слова «дикція»за тлумачним словником.
6.ТВОРЧІ ВПРАВИ.
Середній, низький рівні.
Із Запропонованого списку вибрати 1-2 скоромовки і навчитись виразно читати.
Достатній рівні, дисокий
рівні. Скласти власну скоромовку із звуками
ф, х, щ, ш, використовуючи
словник.
7.ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ.
- Чи
все виконали, що планувалося на уроці?
- Що сподобалось?
- Оцініть свою роботу .
Карта самооцінки учня
(максимальна оцінка – 2 бали за
кожен пункт)
1.Ви
брали активну участь у роботі на уроці.
2.Ви
вносили вдалі пропозиції, які враховував увесь клас.
3.Ви
допомагали однокласникам, заохочували їх до роботи.
4. Ви
запропонували ідею, що сподобалась іншим.
5.Ви
вдало узагальнювали думки інших.
6.Ви
давали повні відповіді на запитання.
8.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Обов’язково:параграф
32, підготувати зв’язну розповідь за темою, використовуючи приклади; вправа
258, або записати 2-3 скоромовки підкреслити в них приголосні, вміти пояснити
вимову та правопис.
5 клас
Тема. Правила вживання
апострофа.
Мета: поглибити
знання, здобуті в початкових класах, та засвоїти нові правила вживання
апострофа, удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом;розвивати
вміння знаходити та виправляти помилки у словах з орфограмою «Правила вживання
апострофа» ; виховувати мовну культуру,
інтерес до мовних явищ, любов до рідного краю , природи.
Тип уроку: урок формування та вдосконалення умінь та навичок .
Обладнання: картки з завданнями,загадки про
апостроф, підручники, таблиця «Правила вживання апострофа», проектор.
ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП.
1).З’ясування емоційної готовності до уроку(побажання
успіхів).
- Сподіваюся, всі ви
отримаєте величезне задоволення
від уроку, вкотре переконаєтеся, що ви
багато вмієте і можете. Тож бажаю
всім гарного настрою
і успіхів. А почнемо
ми з перевірки
домашнього завдання.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ
СУБЄКТНОГО ДОСВІДУ.
1)Перевірка
домашнього завдання:
2).Робота
з епіграфом. (На
проекторі).
Пташка красна своїм пір’ям, а людина своїм знанням.
-
Поясніть, як ви розумієте значення цих слів.
-
Що потрібно пташці, щоб бути красною ? (Воля)
-
Що потрібно людині, щоб бути успішною? (Бажання вчитись).
3).Розповідь
учителя. Легенди
про метелика.
Двоє учнів зловили метелика і сховали його в
долонях. Пішли до свого вчителя і запитали живий чи мертвий метелик. А перед
тим домовились, що ,коли вчитель скаже, що живий, вони зімкнуть руки і метелик
загине, а коли скаже , що мертвий, то розкриють руки і він полетить. Мудрий
вчитель сказав : «Все у ваших руках».
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ,
ЗАВДАНЬ УРОКУ.
1).
Запис на дошці дати та теми уроку.
2).
Мета уроку (повідомлення вчителя).
3).Цілі
уроку (визначає клас):
- з’ясувати, що таке апостроф і для чого він служить;
- поглибити
знання про правила вживання апострофа;
- вчитись
правильно вимовляти і писати слова з апострофом і без нього;
-
знаходити і виправляти помилки у словах з виучуваною орфограмою;
-
творити весняний настрій.
ІУ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1). На
проекторі. Мовна розминка.
Учні читають загадки і роблять висновки про особливості вживання апострофа.
1.
Я є
в під'їзді і
в сім'ї,
Є я
і в слові
солов'ї.
А от
зі слова п'ять
Мене не
витягнеш ніяк. (апостроф)
2.
Я такий
же, як знак розділовий,
Я відомий
усій дітворі.
Та в
словах української мови
Я пишусь
не внизу, а вгорі. (пишеться вгорі слова)
3.
Я такий
собі графічний знак,
Але не
вимовляюся ніяк.
Відгадайте,
діти, хто я,
Живу у
слові я сім'я. (не вимовляється)
4.Що за
особливий знак,
Що не
вимовляється ніяк,
Але з
ним поруч звуки
інші
Звучать при
вимові твердіше. (робить вимову твердою)
-
можливо, хтось пояснить правилом виділені слова.
2).Пояснення
вчителя за таблицею «Правила вживання апострофа».
3).Пошуково-дослідницька
робота. Перегляньте
ще раз таблицю на стор. 123, поясніть апостроф у епіграфі.
4).Завдання з ключем. На проекторі.
Записати , підкреслити останню букву в
слові, вийде фраза:
1)
слова з апострофом; (лівий ряд) – початок фрази.
2)
без апострофа. (правий
ряд)
Голуб..ят,
пів..яблука, хутор..янин, зв..язок,
духм..яне, пор..ядок, бур..ян, без..язикі, тьм..яно, цв..ях, присв..ята,
реп..ях, п..ятдесят, з..ясовано, Солов..йов.
ВІДПОВІДЬ. Голуб'ят,
пів'яблука, хуторянин, зв'язок, духмяне,
порядок, бур'ян, без'язикі, тьмяно, цвях, присвята, реп'ях, п'ятдесят,
з'ясовано, Соловйов.
Ключ. З останніх букв колонок
утвориться назва вірша В.Сосюри «Так ніхто не кохав...».
5).Письмо по
пам’яті.
(Прослухати вірш, запам’ятати, а потім
записати якнайбільше слів
з апострофом.)
У п’ятницю, у
надвечір’я,
Як
туманцем потягло,
Сонце
плавно у міжгір’я
Спочивати попливло.
На
подвір’ячку, під в’язом,
Вся
зібралася сім’я:
Відпочить, побути разом
Та
послухать солов’я.
Вечоріє. На подвір’ї
Вся
сім’я рядком сидить…
Перше
випливло сузір’я:
Бавить, манить і
мигтить.
-
Зясувати значення слова в’яз.
6).-
Творче завдання. Написати висловлювання про весну, використовуючи записані слова з
апострофом.
-
Свято весни, медвяні пахощі дерев, з’являються птахи, духмяні квіти, зоряне
небо, трав’яний аромат, в’ється струмочок, подвір’я в квітах.
У.РЕФЛЕКСІЯ
- Чи
все , що планували виконали на уроці?
- Що
сподобалось? Чи легко вам працювалось?
- Чи
було щось найважче?
- Хто
працював найкраще?
ОЦІНЮВАННЯ.
УІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Параграф 41, скласти словник
правопису слів з апострофом (2- слова), вправа 331 (І,ІІ;1).
Завантажити презентацію до уроку
5 клас
Тема.
Розвиток мовлення. Лист. Адреса
Мета:
-
ознайомити учнів
із поняттям листа,його видами; проаналізувати структуру листа, мовне оформлення
листа та конверта; з’ясувати значення слів адреса,
адресат (відправник), адресант, індекс, P.S.; формувати вміння складити
листи, аналізуючи текст запропонованого , підписувати правильно конверт ;
- розвивати
увагу, пам’ять, логічне мислення та зв’язне мовлення, творчі
здібності
учнів;
-
виховувати
мовленнєву культуру , інтерес до звичаїв та традицій українців.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, конверти з
листами, дидактичний матеріал (завдання, чистий аркуш)
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1).З’ясування емоційної готовності до уроку.
Сьогодні ми
маємо честь приймати велику делегацію гостей у нашій шкільній домівці. Отож ви
сьогодні і учні і господарі.
-
Якими учнями ви будете сьогодні на уроці? (відповіді учнів)
-
А якими господарями? (відповіді учнів).
Бажаю вам удачі!
2).Актуалізація суб’єктного досвіду.
-
Чи любите ви свята, приймати вітання подарунки?
-
А яке свято незабаром, його дуже люблять діти?
-
Що треба зробити, аби святий Миколай приніс вам гостинець? (написати лист)
-
Чи писали ви листи? А чому? (бо не знаємо як).
-
Прочитайте епіграф, поясніть його.
Відкрий.
Це чиста сторінка,
На ній
немає ні слова.
Мов лілії ніжна пелюстка,
Тремтить
білизна загадкова (Ліліана Арнаутова).
Вчитель
демонструє чистий аркуш. Отож,ми готуємось сьогодні до свята і від того ,що з’явиться на ваших аркушах і від вашого старання залежить
чи прочитає святий Миколай листи від вас.
ІІ. Повідомлення теми та мети, завдань уроку.
1). Повідомлення теми (запис
на дошці)
2). Повідомлення мети уроку:
- з’ясуємо поняття листа, його
видів, структури;
- проаналізуємо мовне
оформлення листа;
-дізнаємося що таке адреса,
адресат (відправник), адресант, індекс, P.S.;
-підготуємось
до написання власного листа;
-розширимо
знання про українські традиції, зокрема, про свято Миколая.
3).
Цілі уроку учні формують самі.
ІІІ. Опрацювання нового
матеріалу.
1).Опрацювання
теоретичного матеріалу (на основі слайдів).
-
Пояснення вчителя з елементами бесіди.
2).
За дві хвилини створіть асоціативний кущ слів, які мають відношення до слова
«лист».
ІV.Формування вмінь.
А осі і ваші перші листи від
святого Миколая (черговий роздає листи з чобітка).
Але ми потягнемо інтригу.
1). Робота в парах.
- Розглянути конверти,
дослідити послідовність написання адреси, звернути увагу на скорочення.
- Порівняти послідовність
написання адреси відправника і адресата.
2). Практичне завдання.
Робота в зошиті.
Записати свою адресу ,
використовуючи відомості з домашнього завдання)
Аналіз записів у зошитах.
3). Кортить дізнатись, що
написав вам святий Миколай.
Акуратно відріжте ножицями
бік конверта
-
Читання листа вголос.
Вітаю тебе, любий друже!
З радістю пише тобі святий Миколай.
Колись полюбив мене Господь і дозволив
здійснити заповітну мрію: приносити дітям щороку дарунки та любов. З того часу
я мандрую світом і радую дітлахів.
Ось і зараз маю багато приємних клопотів,
адже щодня отримую та читаю листи від дітей. Вони пишуть про свої успіхи та
мрії. А незабаром, у день святого Миколая,
вони отримають від мене подарунки.
Сподіваюсь і ти, любий друже, маєш приємні
новини. Розкажи мені про це у своєму листі. Я з нетерпінням чекатиму. Успіхів!
Святий Миколай.
10.12.2017 року.
4). Робота в парах.
- Поділіть текст листа на
структурні частини (робота олівцем), запишіть їх у зошит.
-Дайте відповіді на
запитання:
1.Який відмінок використано
при звертанні?
2.Які слова ввічливості
використав автор?
3.Чи допустив автор помилки,
виправлення?
-Дайте відповіді на
запитання:
1.Цей лист приватний ,
діловий чи вітальний?
2.Де можна використати
знання про написання листа у світі сучасних технологій?
Відповіді учнів.
5).Редагування тексту листа,
який написала дівчинка святому Миколаю.
Любий отче Миколай
,
Ти усе про мене знаєш.
З висоти небес спустися,
Серця лагідно торкнися -
Хай засвітиться любов’ю,
Принесе душі здоров’я.
Буду чемна і слухняна,
Все робитиму старанно.
Хочу отче
як і ти
Мир і радість всім нести.
(відсутні
підпис та дата)
VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.
-
Чи все виконано, що планували на уроці. Аналіз мети уроку.
-
Що запам’яталося найбільше?
-
Чи вистачить у вас знань написати листа святому Миколаю?
-
Оцініть свою роботу на картках (за допомогою картки-світлофора).
VІІ. Домашнє завдання.Детальне домашнє завдання учні прочитають у P.S.(опрацювати параграф 59,62,
написати лист-прохання, лист-побажання, створити умовний конверт і записати адреси
відправника та адресата).
Завантажити презентацію до уроку
5 клас
Тема. Позакласне
читання.Українські народні казки. «Котигорошко»
Мета:
поповнити знання учнів про тематику народних казок,
виявити вміння учнів читати і
переказувати зміст казок, дотримуючись особливостей їх стилю; розвивати навички виразного читання ,творче мислення; виховувати інтерес до народної творчості.
переказувати зміст казок, дотримуючись особливостей їх стилю; розвивати навички виразного читання ,творче мислення; виховувати інтерес до народної творчості.
Тип уроку.
Засвоєння нових знань.
Обладнання:
збірки книг народних казок, ватмани, маркери, завдання на картках.
ХІД
УРОКУ:
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ
Оголошення теми, мети, завдань уроку:
-обміняємось
враженнями про ваші улюблені казки;
-будемо слухати
казкарів, які презентують свою улюблену казку;
- познайомимось з
казкою «Котигорошко».
Я читав багато книг, бачив багато художніх
фільмів.
Але не зустрічав жодного фільму
цікавішого за книгу,
бо під час перегляду спить моя
фантазія.
Віталій Кличко
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ
ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Слово вчителя
Кожен народ створив багато чудових казок. У них
відображення життя народу, його мрії і сподівання на кращу долю, на перемогу
добра і справедливості над злом, заздрістю, жадібністю і жорстокістю. Казки
розкривають для нас інший, чарівний світ, переносять нас на крилах фантазії до
незвичайних мандрівок і пригод, у яких ми беремо участь разом з героями казок.
2. Робота в групах . Створити скрайбінг на ватмані.
- Що називається казкою?
- Які основні художні особливості казки?
- На які три види поділяються казки? Наведіть приклади до кожного виду.
- Що вас найбільше приваблює в них?
3.Захист робіт.
ІІІ. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ РОБОТИ
1. Вікторина на
знання народних казок
1. Хто з персонажів народних казок весь час шкодить
людям та звірам, але потім най-частіше дістає заслужену кару? (Лисичка)
2. У якій казці свійський птах ледь не постраждав через
свою неслухняність (Півень – "Котик і Півник")
3. У якій казці розповідається про те, що дід завіз
через докори мачухи рідну дочку в ліс? ("Дідова дочка і бабина
дочка")
4. Через яку свійську тварину, зроблену із соломи,
звірі потрапили в халепу? ( "Солом’яний бичок")
5. Який предмет одягу став домом для багатьох мешканців
лісу? ("Рукавичка")
6. Кого із свійських тварин лісові звірі визнали за
свого пана? ("Пан Коцький")
7. У якій казці діють сім маленьких героїв? ("Вовк
і семеро козенят")
8. Герой цієї казки одержав у нагороду за врятування орла
якусь річ, але не втримався дорогою і, нехтуючи наказом, розбив її; через це
зазнав багато пригод. ("Яйце-райце")
9. У якій казці транспортний засіб, призначений для
плавання, літає в повітрі? ("Летючий
корабель")
корабель")
10.
Героя цієї
казки врятувало від Зміїних зубів гусенятко. ("Телесик")
11.
У долі якого
героя казки відіграла вирішальну роль стріла, що впала в болото? (
Івана-царевича з казки "Царівна-жаба")
12.
Цей казковий
герой народився завдяки тому, що його мати з"їла горошину, яка котилася по
дорозі. ("Котигорошко")
1.Презентація з демонстрацією
учнями улюблених народних казок.
2. Які враження у вас від казки «Котигорошко».
3.Виразне читання
уривків, , що сподобалися найбільше.
4.Запитання
і завдання
- Хто з героїв викликає найбільшу симпатію і чому?
- Які риси вдачі притаманні Котигорошку. Чия заслуга, що діти ростуть такими справедливими?
5.Робота в парах
1. До
якого виду можна віднести дану казку? Доведіть.
2. Навести
декілька прикладів художніх особливостей народної казки.
- Чому навчає нас дана казка?
- Як ви вважаєте,чому автором епіграфу до сьогоднішнього уроку я обрала Віталія Кличка?
- Яких сильних людей ви ще знаєте (В.Вірастюк, Олександр Усик, Іван Сила (Фірцак))?
- Як використовують свою силу ці люди?
- Чи хотіли б ви змінити кінцівку цієї казки? Якщо так, то розкажіть свій варіант закінчення.
- Які герої казки або їх вчинки вам не сподобалися і чому?
3.Випереджальне завдання.
Демонстрація учнями малюнків до казки. Створення сюжетного ряду з
малюнків учнів.
ІV.Рефлексія.
- Які враження залишить у вас казка «Котигорошко»?
- Які з презентованих казок вас зацікавили і ви хочете прочитати?
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Заключне
слово вчителя.
-
Чому у нашому світі сучасних технологій так
популярні й досі казки?
Отже, кожна казка будується на вигадці, але в основі
її лежить життєва правда. У казках висловлена народна мудрість, багатовіковий
досвід, героїчне минуле, любов українців до волі, прагнення справедливості у
житті. Через те казка продовжує жити, її з захопленням читають не тільки діти,
а й дорослі люди
.
2.Оцінювання.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.Скласти кросворд
за змістом казки «Котигорошко».